Κυριακή, 29 Ιανουαρίου 2017

Απίστευτο: Δείτε ποιο μάθημα καταργείται από το Λύκειο!




Σύμφωνα με τις προτάσεις του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την αναδιαμόρφωση του σχολικού προγράμματος στο Λύκειο τα
Αρχαία θα παραμείνουν ως μάθημα κορμού μόνο στην Α’ Λυκείου, αποδεικνύοντας την πρόθεση του Υπουργείου για κατάργηση της Αντιγόνης!

Στην ενότητα «Γλώσσα» στη Β’ και Γ’ Λυκείου προβλέπεται διδασκαλία μόνο Έκθεσης και Λογοτεχνίας. Αυτό πρακτικά ισοδυναμεί με κατάργηση της διδασκαλίας της Αντιγόνης στο Λύκειο μετά από δεκαετίες! Η απόφαση αυτή αποτελεί την τελευταία πράξη στο σήριαλ της υποβάθμισης των αρχαίων ελληνικών που ξεκίνησε με τον περιορισμό των ωρών διδασκαλίας στην Α’ Γυμνασίου και τον εξοβελισμό τους από τις εξετάσεις στο τέλος της χρονιάς συνολικά στο Γυμνάσιο.


Βασικό μερίδιο «ευθύνης» στην απόφαση αυτή προφανώς κατέχει η προσπάθεια του Υπουργείου για περιορισμό των δαπανών μέσω της μείωσης προσλήψεων. Θυσιάζεται λοιπόν, η Αντιγόνη στο βωμό του κέρδους και μαζί της οι μαθητές χάνουν το τεράστιο πολιτισμικό κεφάλαιο το οποίο φέρει. Δεν είναι τυχαίο ότι το συγκεκριμένο έργο συγκίνησε τόσο πολύ το εξοικειωμένο με υψηλής δραματουργικής τεχνικής έργα αθηναϊκό κοινό ώστε οδήγησε στην εκλογή του Σοφοκλή ως ενός από τους Δέκα Στρατηγούς. Κάποιοι θα μπορούσαν να αντιτείνουν ότι όποιοι ενδιαφέρονται θα σπεύσουν να διαβάσουν στον ελεύθερο χρόνο τους το έργο του μεγάλου δραματουργού. Ας είμαστε ρεαλιστές! Οι μαθητές μας δε θα διαβάσουν ποτέ Αντιγόνη αν δεν τους ζητηθεί για πολλούς και διάφορους λόγους, με κυριότερο την παντελή έλλειψη φιλοαναγνωστικής καλλιέργειας από το σχολείο.



Η Αντιγόνη, αν και τυπικά αποτελεί μάθημα αρχαίων ελληνικών στην πραγματικότητα σιωπηλά και αθόρυβα έχει μετατραπεί σε μάθημα πολιτισμού στις σχολικές αίθουσες. Οι διδάσκοντες, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιπροσωπεύει η συγκεκριμένη μορφή για τους μαθητές έχουν άτυπα μεταφέρει το βάρος του μαθήματος στο εννοιολογικό μέρος, το οποίο αναμφισβήτητα αποτελεί και το πολυτιμότερο στοιχείο του. Οι μαθητές -μέσα από την παραστατική λειτουργία της τέχνης- μυούνται σε ένα από τα βασικότερα προβλήματα του σύγχρονου πολιτισμού, τη σχέση θετού και φυσικού δικαίου.

Οι μαθητές οφείλουν να συνεχίσουν να διδάσκονται Αντιγόνη όχι για να γνωρίσουν το ιαμβικό τρίμετρο στίχο αλλά για να έλθουν σε επαφή με το σθένος και την ορμητικότητά της, η οποία δεν υποχωρεί μπροστά στην ισχύ του εξουσιαστή δυνάστη, να αντικρύσουν το πάθος της για ζωή αλλά και τη διάθεσή της να τη θυσιάσει στο βωμό της υπεράσπισης ανώτερων ηθικών αρχών, να αντιληφθούν ότι το δίκαιο πρέπει να το υπερασπιζόμαστε μέχρι τέλους και όχι μόνο στο μέτρο που η στάση μας δεν είναι προσωπικά επιζήμια.

Πηγή: filologika.gr